در این مقاله در رابطه با کاربرد سیلیس ممتاز در صنایع مختلف صحبت خواهیم کرد.سیلیس از ترکیب سیلیسیوم و اکسیژن تشکیل می‌شود. این عنصر مرغوب را بعد از اکسیژن می‌توان دومین عنصر مهم در پوسته زمین دانست. در تعریف سیلیس آمده است که به ترکیب تعدادی از مواد معدنی با یکدیگر که حاوی دو عنصر سیلیسیوم و اکسیژن هستند، سیلیس گفته می‌شود.

سیلیس‌ها را می‌توان به دو صورت بلوری و غیر بلوری در طبیعت پیدا کرد. فرمول شیمیایی این عنصر sio2 است و می‌توان این ماده معدنی را در ماسه، شن، آهک و کریستال سنگ پیدا کرد. برای پیدا کردن سیلیس باید به غرب کشور سفر کنید و در معادن آن منطقه و همچنین رشته‌ کوه‌های الوند در همدان به جست‌وجو بپردازید.

کاربرد سیلیس ممتاز چیست؟

همان‌طور که گفته شد، ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده، توجه صاحبان برخی صنایع را به خودش جلب کرده است و همین امر موجب شد تا استفاده از آن در صنایع مختلف رونق گرفته و طرف‌داران زیادی جذب کند. از جمله این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت بلور و تولید شیشه
  • در تصفیه آب شهری و روستایی
  • تولید دارو و داروسازی
  • تهیه و تولید کاشی
  • صنایع تولید پشم شیشه
  • تولید لاستیک‌ سازی
  • تولید خاک نسوز با دوام

 

کاربرد سیلیس ممتاز
کاربرد سیلیس ممتاز

سیلیس ممتاز و ویژگی‌های آن

کاربرد سیلیس ممتاز بیستر زیاد است و همچنین یکی از مهم‌ترین انواع سیلیس‌ها است. یکی از دلایل این اتفاق داشتن کمترین میزان ناخالصی یعنی 99.7 درصد است. این نوع از سیلیس‌ها دارای ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی بسیار زیادی است و همین امر موجب استفاده از آن در صنایع مختلفی همچون شیشه سازی و ساخت بتن شده است. همچنین این نکته را هم در نظر داشته باشید که سیلیس در حدود 59 درصد از پوسته زمین را به خود اختصاص داده است.

همان‌طور که گفته شد، سیلیس‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. همین امر موجب شده است تا سیلیس به عنوان دومین عنصر مهم طبیعت در جهان شناخته شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل سرمای منفی 60 درجه و گرمای بالای 300 درجه
  • بی رنگ و بدون بو
  • مقاوم در برابر نفوذ آب

 

 انواع سیلیس

سیلیس‌ها را بر اساس دانه، میزان خلوص و ساختار کانی آن دسته بندی می‌کنند که بر اساس کاربرد سیلیس ممتاز در درجه بندی میزان خلوص قرار می‌گیرد. تنوع در این ماده معدنی به قدری زیاد است که در برخی موارد به اصطلاح می‌گویند: هر ماده‌ای که فرمول sio2 در آن به کار رفته باشد را می‌توان سیلیس نامید.

سیلیس بر اساس دانه

در این گروه بندی، سیلیس‌ها را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

  • 5 میلی متر
  • 3 تا 5 میلی متر
  • 2 تا 3 میلی متر
  • یک تا دو میلی‌متر

سیلیس بر اساس ساختار کانی

  • سنگ کوارتز

این سنگ لوزی شکل است. همچنین سختی و مقاومت بسیار بالایی هم دارد. جالب است بدانید که سنگ کوارتز در دسته پلی مورف های سیلیس قرار می‌گیرد و دومین کانی است که در پوسته زمین یافت می‌شود.

  • فلینت

برای یافتن این مدل از سنگ‌ها، باید به اعماق دریا سفر کرد. نام دیگر فلینت، همان سنگ چخماق است. این سنگ را می‌توان در دو رنگ قهوه‌ای روشن و خاکستری پیدا کرد.

سیلیس بر اساس درجه خلوص

  • سیلیس ممتاز

از سیلیس‌های ممتاز به دلیل خلوص بالایی که دارند، در صنایعی همچون تولید پشم شیشه، تولید سرامیک و لعاب کاشی استفاده می‌شود.

  • سیلیس درجه یک

سیلیس‌های درجه یک، در مقایسه با سیلیس‌های ممتاز از درصد خلوص کمتری برخوردارند و به همین جهت از آن‌ها در فیلتراسیون آب و همچنین صنایع ریخته گری استفاده می‌شود.

  • سیلیس درجه دو

سیلیس‌های درجه دو نیز به نسبت سیلیس‌های درجه یک، باز هم از درصد نا خالصی بیشتری برخوردار است. پس از آن‌ها در صنایعی همچون ساخت آجر و همچنین تولید ماسه‌های آهکی استفاده می‌شود.

 

  • سیلیس آمورف

سیلیسیوم بدون بلورینگی است که در نمایشگرهای ال‌سی‌دی به کار برده می‌شود.

ویژگی های سیلیس ممتاز
ویژگی های سیلیس ممتاز

 

کاربرد سیلیس ممتاز در صنایع مختلف

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، سیلیس در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از پایه‌های مهم در این صنایع به شمار می‌رود. در ادامه به برخی از این مشاغل و نوع کاربری سیلیس در آنها  اشاره خواهیم کرد.

  • ساخت بلور و تولید شیشه

همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین ماده برای ساخت شیشه، سیلیس است. به این صورت که ماسه‌های سیلیسی را با ضایعات شیشه و همین‌طور مواد معدنی دیگر ترکیب کرده و برای تولید شیشه از آن استفاده می‌کنند.

  • تصفیه آب

استفاده از ماسه‌های سیلیسی در فیلترهای شنی به منظور ایجاد اعتدال در دمای آب و همچنین شفافیت در آن، از مهم‌ترین فعالیت‌های استخرها به حساب می‌آید. شکل دایره‌ای و گرد شن و ماسه سیلیس به فیلتراسیون مواد جامد موجود در آب کمک می‌کند.

  • صنعت داروسازی

از سیلیس ممتاز برای ساخت اروزیل استفاده شده که موجب ایجاد مقاومت در قرص‌ها می‌شود و شکننده بودن آن‌ها را کاهش می‌دهد. همین‌طور برای قابلیت روشن‌کنندگی ای که دارد، از آن برای تولید محصولات آرایشی هم استفاده می‌شود. بدن انسان از سن 21 سالگی به تدریج سیلیس خود را از دست می‌دهد.

به همین دلیل برای تامین نیاز بدنتان به سیلیس می‌توانید از برنج، حبوبات و گیاهانی که از خاک سیلیس تغذیه می‌کنند استفاده کنید. از خواص سیلیس در بدن، می‌توان به کلاژن‌سازی اشاره کرد که موجب افزایش استحکام استخوان، سلامت قلب و مو می‌شود.

  • صنعت کاشی

برای استحکام بخشیدن به کاشی و سرامیک‌ها، از یک‌ لایه لعاب استفاده می‌شود که این لایه از طریق آسیاب‌کردن سیلیس یا همان میکرو نیزه کردن آن ایجاد شده است. این میکرو نیزه کردن موجب افزایش استحکام کاشی شده و در نتیجه تنوع رنگی بیشتری هم دارد.

 

بهترین نوع سیلیس کدام است؟

بهترین نوع سیلیس‌ها، سیلیس بلوری کوارتزی که در دسته سیلیس ممتاز قرار می‌گیرد. برای پیدا کردن آن باید به طبیعت بروید و در دل‌سنگ‌هایی همچون، سنگ ماسه، سنگ ‌رس، سنگ گرانیت و همین‌طور شن به دنبال آن باشید. پس از آنکه توانستید سیلیس موردنظر خودتان را پیدا کنید، باید عملیات جداسازی را بر روی آن انجام دهید تا سیلیس را به صورت جدا گانه به دست آورید. سپس آن را برای صنایع مختلفی که سیلیس در آن‌ها نقشی حیاتی و مهم دارد، مورد استفاده قرار دهید.

در نظر داشته باشید که یکی از مزیت‌های ماده سیلیس امکان استفاده از آن در صنایع مختلف بوده و به همین دلیل دارای تنوع زیادی هم است. شما می‌توانید بر اساس شغل و نیازتان نسبت به انتخاب نوع درست آن‌ها و همین‌طور میزان خلوصی که دارند، نسبت به خرید و تهیه آن اقدام کنید.

 

نحوه خرید سیلیس‌های ممتاز

نوین سیلیس یکی از برندهای تولید کننده سیلیس در کشور می‌باشد که دارای سابقه‌ای طولانی در این زمینه است. کیفیت بالای تولیدات این شرکت، باعث شده است تا به عنوان یکی از برندهای معتبر در بین صاحبان صنایع شناخته شود.

چنانچه قصد خرید سیلیس با کیفیت را دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید و از قیمت انواع سیلیس‌ها آگاه شوید. همچنین کارشناسان ما آماده‌اند تا در صورت بروز هر گونه مشکل و سوالی با شما همکاری لازم را در آن زمینه داشته باشند.

 

چرا کاربرد سیلیس ممتاز در زمینه‌های مختلف بسیار است؟

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، سیلیس دومین عنصر مهم در پوسته زمین است که به دلیل خواصی که دارد، دارای تنوع زیادی نیز است. این عنصر حیاتی و مهم در سنگ‌های ماسه، شن، گرانیت وغیره یافت می‌شود که.می‌توانید پس از جداسازی آن را در صنایع مورد استفاده قرار دهید.

سیلیس‌ها همواره در تمامی صنایع مهم نقش تعیین کننده دارند که از جمله آن‌ها.می‌توان به صنایع داروسازی، پتروشیمی، کاشی‌کاری، تصفیه آب و همین‌طور تولید شیشه اشاره کرد. تمامی این مشاغل بدون بهره‌گیری از سیلیس با مشکلاتی جدی رو به رو.می‌شوند.

سیلیس حتی در بدن ما انسان‌ها نیز نقشی حیاتی دارد و کمبود آن.می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی ما ایجاد کند. برای مثال کمبود سیلیس که از 21 سالگی در بدن شروع می.شود، می تواند موجب عدم کلاژن سازی در بدن شود که نتیجه آن عدم استحکام استخوان ها، ریزش مو و ناراحتی های قلبی است.

تمامی اینها دلایلی بر اهمیت سیلیس این عنصر مهم طبیعت بر زندگی شخصی و کاری ما انسان‌ها است. برای تهیه و خرید سیلیس می‌توانید.از طریق سایت نوین سیلیس اقدام.کنید و این ماده معدنی مفید را با مناسب‌ترین قیمت و همچنین بالاترین کیفیت تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *